Direktlänk till inlägg 16 juli 2015

Återkopplingsreflektion

Av Tom Borgebäck - 16 juli 2015 17:46

”Återkopplingsreflektion”


Sommaren är här på riktigt nu när värmen också dyker upp under vissa perioder. Möjlighet till vila, återhämtning, utflykter, jordgubbar och allt annat som hör sommaren till hoppas jag att ni har möjlighet till under dessa, bokstavligt, strålande dagar.
     Dagens inlägg ska handla om en reflektionsfråga som ni med fördel kan tänka på när det finns tid och intresse för detta, kanske nu under sommaren? Känner ni er manade får ni här en saftig karamell att suga på inom området för er egen personlig utveckling!


Inledning: En sak vi människor har gemensamt (de allra flesta) är att vi ofta befinner oss i sociala sammanhang med andra människor. Oavsett om det är på arbetsplatsen, hemma med familjen eller med kompisarna stöter vi på andra personer, samt deras uttryckta tankar. I många av dessa sociala kontexter sker det ett utbyte av tankar där det ibland handlar om det som ofta beskrivs som feedback/återkoppling. För att göra diskussionen mer tydlig kan en definition av begreppet feedback vara behjälplig:

”Feedback är all kommunikation som ger individer information kring någon aspekt av deras beteende och hur det påverkar dig”

 (Robbins & Hunsaker, 2009, s. 108)


Feedbacktrappan: Egentligen går det att prata i eoner om kommunikation (både teori och praktik) där feedback ingår (ni skulle höra diskussionerna vid matbordet med sambon som även hon arbetar med psykologi). Idag är det dock endast en del vi ska diskutera.
     Feedbacktrappan är denna del som avbildas här:



    
  


Själva grundtanken som denna trappa ska föreställa är att när vi ställs inför feedback från en annan person, så är upp till oss hur vi bemöter denna. De sex trappstegen beskriver olika sätt som Kalle kan bemöta återkopplingen från Lisa. Generellt är det fördelaktigt att befinna sig på något av de tre översta trappstegen, då har Kalle verkligen uppmärksammat det som Lisa säger. Om Kalle ändrar beteendet som ligger i fokus, det behöver inte vara självklart, däremot har han möjliggjort att ta lärdom av vad Lisa beskrev.
      Få av oss människor är perfekta i alla sammanhang och det finns mycket som vi kan lära oss av människorna i vår omgivning men det kräver att vi bemöter det dem säger med ett verkligt lyssnande öra!

Dags att komma till skott nu, vad är kontentan av denna text frågar jag mig själv? Kontentan och vad ovanstående text och bild kan bidra med är som en grund för att ställa sig själv frågorna:


  • Hur brukar jag bemöta feedback (enligt feedbacktrappan)?
  • Finns det några situationer/personer där detta bemötande skiftar?
  • Hur vill jag att jag ska bemöta feedback generellt?
  • Vad är jag eventuellt beredd att göra om jag vill ändra något i detta?

Denna korta skrift innehåller inga svar, dem får ni själva plocka fram hos er själva. Genom att reflektera kring ett område som detta är det dock möjligt att bli mer medveten om hur ditt beteende ser ut och även i viss mån vilket inverkan det har i ditt liv.
     All återkoppling är inte av godo, det menar vi inte, däremot har vi fått bilden av vissa kan ha svårt att ta till sig även konstruktiv återkoppling, oavsett om det handlar om oviljan att visa sig mindre än perfekt eller en överdriven tilltro till sin egen person och prestation.



Ha en trevlig sommar och återkom gärna med frågor och funderingar // Anders och Tom



Referenser:

-          Robbins, S.P & Hunsaker, P.L (2009). Training in interpersonal skills: TIPS for managing people at work.      (5th ed.) Harlow: Pearson Education.


-          Feedbacktrappan är avbilad ur minnet men det går ypperligt att söka på internet för att finna mer information om den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards