Direktlänk till inlägg 27 augusti 2015

Uppskjutande / Prokrastinering

Av Tom Borgebäck - 27 augusti 2015 08:00

Söndag kväll…

 

Det är söndag kväll, ni sitter i soffan framför tv:n men era tankar finns bara på det ni egentligen tycker att ni borde göra. Den där arbetsuppgiften, skoluppsatsen eller disken väcker tankar hos er och får er att inte kunna koncentrera er och njuta av underhållningen. Tankar i form av: ”jag har ju haft hela dagen/veckan på mig att göra detta – varför kan jag aldrig lära mig att göra saker i tid?” rusar genom hjärnan.

Dagens inlägg handlar om ovanstående situation, en situation jag tror att de flesta av oss mer eller mindre ofta befinner oss i. Vi har skjutit upp något trots att vi egentligen vet om att detta får oss att exempelvis må dåligt och bli stressade på sikt. Prokrastinering är ett ord som beskriver just ovanstående fenomen, att skjuta upp saker trots att vi vet om att det kommer leda till negativa konsekvenser för oss eller någon annan. Själva ordet prokrastinering kommer från latinets Pro Crastinus (till morgondagen) vilket ganska poetiskt beskriver det många gör – flyttar saker som ska göras från idag till morgondagen.


Dansa på deadline – uppskjutandets psykologi är en bok som är skriven av Alexander Rozental och Lina Wennersten (2014) och handlar precis om vad titeln beskriver. Boken går med enkelhet att söka efter på nätet.
     Detta inlägg handlar om att tipsa om denna mycket intressanta bok vilken varit del av undertecknads (Anders) sommarläsning. Det är en självhjälpsbok med teoretisk grund från kognitiv beteendeterapi (KBT) samt acceptance and committment theory (ACT) vilket får plats inom KBT som övergripande begrepp. Vidare begrepp som t.ex målsättning, belöning och fokusering har även sina kapitel i boken.

Vid genomläsning kan du ta med dig själv på en resa hos dig själv och öka din förståelse för när, varför, hur och framförallt vad du kan arbeta med för att minska ett uppskjutande beteende. Boken är fylld av både praktik i form av egna övningar samt teori i den referensram som presenteras. I inlägget kommer vi ej presentera huvuddragen i boken mer utan rekommenderar den som läsning, men en liten detalj av innehållet fastnade jag för i dess enkelhet.
     Målsättning har vi skrivit en del om tidigare, men begreppet minimål var nytt för mig/oss. Kortfattat går detta ut på att hitta något väldigt litet du kan göra i en större uppgift som du kanske ofta skjuter upp. Ett tydligt exempel är att ha som mål att studera i fem minuter inför den kommande tentan. Även en sådan kort stund ger lite arbete gjort men framförallt är det ett sätt att komma över den tröskel som ofta kan upplevas kring att starta arbetet med stora svårövergripliga projekt. Så hitta de projekt ni skjuter upp, finn ett minimål ni kan sätta och starta med detta, det finns flera potentiellt positiva utfall utifrån detta!

Hoppas att ni har haft och har en underbar sommar, även om vädret inte har varit underbart särskilt ofta!


På återhörande // Anders och Tom

 
 
DEVON BOSTICK IS BeST!

DEVON BOSTICK IS BeST!

27 augusti 2015 17:40

Heeej! Bara en fråga snabbt kan man hypnotisera en hund?🐶

http://Ylle.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards