Direktlänk till inlägg 24 augusti 2016

Introduktion - Gruppsykologi (egen erfarenhet)

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mitt första jobb som teamledare över en grupp på 6 personer. Inlägget skiljer sig på så vis att innan har vi redovisat forskning objektivt om vad den säger om olika ting. Däremot i detta inlägg så kommer jag dela med mig om min erfarenhet med lite koppling till forskning givetvis men även delge er av min subjektiva upplevelse om vad som gick fel, rätt och vad jag har ändrat perspektiv på genom mina egna subjektiva erfarenheter. Hoppas ni kommer finna detta inlägg lärorikt precis som jag fann min egen erfarenhet!


Ämnen som kommer beröras är bland andra teambuildning, normer, kommunikation, rollfördelning, auktoritetsskapande och skapa ett produktivt klimat. Fast denna gång med forskning blandat med min egen erfarenhet om vad som kan tas från forskningen och vad jag har lärt mig av erfarenheten som handlar om att man ibland får ”skarva” på forskningen beroende på individer i gruppen. För det är faktiskt det psykologi handlar om. Forskning ger oss ramverk att hålla oss inom, tips på vad man kan göra, men gör man allt som forskningen säger finns det ingen garanti att man lyckas, däremot kan det ge en goda förutsättningar. Erfarenheten i sin tur gör att man kan forma detta ramverk och bli bättre på att läsa av olika människor och grupper och sen välja rätt tekniker för att skapa en bra grupp. Så att stirra sig blind på forskning är inte alltid bra men det är inte heller alltid bra att gå 100 % på magkänsla. Den berömda mellanvägen är den bästa och det skapas av forskning varvat med erfarenhet. Det är därför ämnet är intressant och man som människa aldrig blir fullärd! Ne nu kör vi igång tycker jag!

Introdukiton för att skapa en välkomnande miljö. Vad är då första ämnet som vi ska beröra? Jo det passar väl bra med att skriva om introduktionen gick till och vilka metoder och tillvägagångssätt jag använde mig av. För att avsluta inlägget med plus och minus på vad jag lärde mig efter introduktionen. Jag började med att skicka ut ett välkomstmail till alla där de fick reda på all information och  vad de behöver har med sig. Allt så jag vet att dem är förberedda när dem kommer och de känner sig välkomna att fråga om allt mellan himmel och jord för att skapa en positiv atmosfär.


Problematik och fördelar med en fri uppgiftsfördelning och aktoritär/medgörlig ledare i det korta och långa loppet.  När hela teamet kommit på plats. Allt ska packas upp på arbetet eftersom hotellet inte varit aktivt under vintern. Hur gick jag då till väga för att skapa motivation hos alla? För att skapa ett driv hos alla att göra de uppgifter som måste göras? Min metod var att fråga alla ”ok vad vill ni göra?” Vem vill packa upp vad (referens för att skapa motivation genom att se vad den enskilda personen gillar?) . För att alla skulle få göra de som de kände motivation för. Vad hände? Vad gav de för effekt när allt var klart?  Under uppackningen vart det många tankar om vad som skulle vara vart vilket jag som ledare välkomnade.  Roligt att många i teamet tar initiativ och vill som brinner för arbetet. Det var även många olika viljor om vad som skulle vara vart och hur vi skulle lägga upp aktiviteter. Också många olika personer som har hand om olika avdelningar på hotellet. Många fick agera på egna händer inom deras respektive områden och kom till mig när de behövde råd och hjälp. Vilket ofta bottnade i att jag langade tillbaka frågan ”vad tycker ni?” eftersom alla arbetare hade mer arbetserfarenhet än vad jag hade. Detta gjorde att många i teamet blev självgående och tog mer och mer egna initiativ. I slutet summerade vi dagarna om vad som gjorts, vad som är kvar och vad som behövs göras nästa dag.


Vad blev effekten? Det var många tankar (vilket jag uppmuntrade och ville ha fram) om hur aktiviteter skulle göras, vad som skulle tas hänsyn till under aktiviteterna och hur föremål skulle vara placerade. Det som jag gjorde mindre bra under denna period var att jag hade svårt att sätta ned foten och göra vissa besvikna medan andra fick som de ville (eftersom det var mycket viljor var det ofta olika viljor). Detta mynnade ut i att en del i teamet tyckte att direktiven var oklara från mig och de visste inte redigt vad de skulle göra utan de gjorde mer vad de trodde skulle göras istället för att veta vad som skulle göras. Jag som ledare hade svårt att summera alla tankar och sedan säga hur vi skulle göra, varje gång jag gjorde det kom det alltid andra tankar om hur man kunde göra det och diskussionerna slutade ofta med att jag höll med de flesta (för alla hade bra idéer) vilket också skapade en otydlighet för vi kunde självklart inte göra allting.


Hur formades klimatet i min grupp? Och varför? Vad skulle jag gjort enligt mig? Jag skulle gjort som jag gjorde, ta in vad all vill och uppmuntra alla att komma med idéer för att skapa motivation, engagemang och identifiering av teammedlemmarna med arbetet. Det är slutet som skulle gjorts annorlunda för mig. Efter alla tankar skulle jag ha sagt ”bra idéer och nu kommer vi göra såhär”. Även om det kommer fler tankar så skulle jag vart hård och sagt ”bra tankar men nu kommer vi fortskrida följande”. Detta innebär att vissa kommer bli besvikna och tycka att jag hanterade det dåligt och andra kommer bli glada. Nu tog jag mellanvägen och höll mest med och lät teamet bli självgående vilket gjorde att jag tappade auktoritet som ledare. Jag visste rent teoretiskt att man ska vara auktoritär i början av resan i en ny grupp då jag själv skrivit om det

(http://prestationspsykologi.bloggplatsen.se/2015/05/26/11106349-ledarskap-pa-stadium-1-att-vara-en-styrande-och-sjalvklar-ledare/ ). Min tanke var att alla har mer erfarenhet än mig av arbetet och kommer med fler bra idéer om hur aktiviteter kan göras så om jag styr och ställer kommer kvalitén i aktiviteterna inte bli lika hög. Därför valde jag att dra ned på att vara en styrande och självklar ledare. Dock att kvalitén skulle bli sämre hade jag förmodligen fått mer auktoritet om jag tagit in alla idéer men sen sammanställt och gjort det som JAG tyckte var bäst av alla idéer jag hörde, men jag hade svårt att göra folk besvikna och att andra tyckte illa om mig. Men det jag lärde mig är att sådana tankar kommer alltid finnas om man är ledare, de får man arbeta med under tiden och motivera sina beslut, alla kommer inte vara glada men är man kontinuerlig kan man vinna över de parterna senare. Men att försöka göra alla nöjda med en gång är en omöjlighet. Det jag upplevde med min ledarstil att ta in allt som teammedlemmarna sade och försöka göra alla glada var att klimatet påverkades. Min uppfattning var att klimatet blev att man kunde ifrågasätta mig som ledare hela tiden och mina beslut för jag lyssnade på alla och allt gick att få igenom, därför mycket riktigt ifrågasattes nästan allt också. Hade jag vart mer dominant och styrande hade inte lika mycket ifrågasatts, på gott och ont.


Detta blev ett långt inlägg men hoppas det var givande! Nästa inlägg kommer handla om rotation i arbetsuppgifter för att skapa motivation. Hur jag gick till väga, vad jag lärde mig av det, vad som var bra och vad som gick mindre bra i det korta och långa loppet!


Ha en fortsatt underbar sommar därute i Sverige och feedbacka på! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Av Tom Borgebäck - 17 juni 2016 12:21

  ”The happiness hypothesis”   Rubriken säger det mesta, en hypotes som förklarar lycka, vad mer än så krävs för att fånga ert intresse?   Ett långt uppehåll på bloggen avslutas idag i och med detta inlägg och nu skapar vi en fö...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards