Direktlänk till inlägg 2 juni 2014

Mindfulness – del 3/3 – Övningar!

Av Tom Borgebäck - 2 juni 2014 22:43

Vägs ände står vi inför, den sista delen i denna serie om mindfulness ligger framför dina ögon. De tidigare två inläggen har kortfattat handlar om vad mindfulness är och hur det kan påverka oss. Idag kommer vi titta mer på de praktiska bitarna och lyfta ett par exempel på hur ni (våra fantastiska läsare!) skulle kunna testa och använda detta.

I tidningar, böcker och många andra källor finns det hur mycket som helst att ta del av gällande mindfulness. Ta gärna del av denna information utöver det vi skriver. Inlägget idag har som mål med att väcka ert intresse och försöka motivera er till att testa detta och se vad ni tycker om det.


Mindfulness/medveten närvaro bygger på att: rikta din uppmärksamhet mot nuet, vara opartisk och det är något som sker avsiktligt. Nedan är ett par förslag på övningar där detta kan appliceras:


    I.        Ta en paus under dagen (allt från fem sekunder, fem minuter eller den tid du har) och uppmärksamma din andning samt vilka tankar/känslor du just i denna stund har.

  II.        Fokusera på ett föremål och observera det i detalj samtidigt som du absolut inte fokuserar på något annat.

  1. Sätt/lägg dig ner och fokusera på din andning och försök att så mycket som möjligt att bara fokusera på denna.
  2. Gå upp lite tidigare och när du vaknar, lägg den extra stunden på att känna din andning, kroppsliga sensationer och vara fullt medveten i denna stund. Fokus ska vara på nuet, framför vad som kommer att hända under dagen och avsluta med att fråga dig själv om du verkligen är vaken?

   V.        Vår personliga favorit: När du äter en måltid, istället för att kasta dig i den samtidigt som du använder mobilen eller titta på tv etc., lägg allt fokus på ätandet. I detta ingår att fokusera på alla de sinnen som används här (smak, lukt, syn, känsel, ev. hörsel) och försök att i tur och ordning uppmärksamma alla dessa.


En av de lärdomar som går att dra gällande mindfulness är att det kräver avsikt och disciplin, men samtidigt är något som antagligen alla kan använda. Vidare finns det antagligen ingen rätt eller fel väg att gå (vi utgår ifrån detta) utan att det handlar om att finna din egen väg för att ha en medveten närvaro.

Avslutningvis, ett citat som vi upplever belyser hur vi alla antagligen kan använda oss av att vara mindfull-närvarande i nuet:


”Du kan inte stilla vågorna, men du kan lära dig att surfa”

 

(Kabat-Zinn, 2005, s. 47)

 


Hoppas jag att ni testar ovanstående övningar och gärna återkommer med era upplevelser, tankar och känslor kring dessa.

Keep in touch // Anders


Källa:

Kabat-Zinn, J. (2005). Vart du än går är du där - Medveten närvaro i vardagen. Stockholm: Natur och kultur.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards