Direktlänk till inlägg 16 juni 2014
Juni har anlänt, blivit drygt två veckor gammal, något som enbart kan betyda: sommarlov, semester, vila, träning, bad och allt annat som hör sommaren till. Innan alltför många bilder av parasollfyllda glas, långa promenader i bergen och tonvis av solstrålar fyller våra huvuden kommer här ett inlägg om terminen som varit.
Vad vi vanligtvis skriver om i bloggen handlar ofta om övergripande ämnen som (förhoppningsvis) kan vara av intresse för många av er därute. En aspekt vi inte lyft alltför ofta är hur arbete med en individ kan ske, ett förbiseende som ska behandlas häri. För ett par veckor sedan fick vi frågan hur arbete med en individ inom tillämpad idrottspsykologi kan se ut. Vid emottagande av denna fråga välde tankarna fram som en ångvält och det var knappt att det gick att hejda dem så länge att ett vettigt svar kunde skrivas. I efterhand går svarets kvalité att diskutera, men likväl födde det en tanke, den tanke som ligger bakom detta sommarinspirerande inlägg.
Kortfattat lyder svaret något i stil med: Det finns ingen exakt mall som alltid följs utan innehållet och upplägget vid arbete med en individ anpassas efter denna individ och dennes behov/intresse. Grundläggande komponenter innefattar dock att stor vikt läggs vid att skapa en gemensam bild av hur individen uppfattar sin situation, konfidentialiteten säkerställs, innehållet anpassas tillsammans och efter vilket intresse individen har.
Slutligen vill Anders skicka med en bild från sin avslutning av terminen. Under senaste året har han läst kursen: ”how to work as an applied sport psychologist” vid högskolan i Halmstad en kurs som riktar fokus just mot att arbete med en idrottare individuellt. Denna bild är tagen efter sista tillfällets opponeringar genomförs och vi hoppas att sommarglädjen är lika tydlig för er som det var för honom i detta ögonblick!
Framöver kommer vi fortsätta skriva när lusten pockar på, men andra värden i livet prioriteras högre. Mindfulness och att vara i stunden är utmärkt att öva på i sommar, då vår förhoppning är att ni inte har lika många ”måsten” som stör utan det kan vara enklare att finna tiden för detta. Återhämtning är icke att nedprioritera och detta citat belyser mycket vackert vad vi vill få fram:
”Rest is not idleness, and to lie sometimes on the grass under trees on a summer's day, listening to the murmur of the water, or watching the clouds float across the sky, is by no means a waste of time”
Kommande två inlägg kommer Tom att diskutera viktiga komponenter ur ett psykologiskt perspektiv för ledare inom barn och junioridrott. Vikt kommer läggas på begreppet självuppfyllande profetia och hur det går att motverka, med andra ord: Att ge alla samma chans! Jag rekommenderar starkt dessa!
MVH Anders
Källa:
Lubbock, J. (2014). The use of life. Whitefish, MT: Literary Licensing LLC.
När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...
Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...
Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...
Användande av psykologiska termer Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...
Lyckans ekvation! Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 | 24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|