Direktlänk till inlägg 24 maj 2014

Mindfulness – Kort om hur det funkar (Del 2/3)

Av Tom Borgebäck - 24 maj 2014 13:36

Idag ska fortsätta resan inom mindfulness, första inlägget var en övergripande introduktion och idag ska vi gå igenom (kortfattat) några av de grunder som detta område bygger på. Det finns massvis av forskning och dylikt, här kommer vi försöka hålla det så enkelt och kort som möjligt.


Grunden för hur detta fungerar, alltså, hur du som idrottare kan förbättra din prestation genom mindfulness går att studera genom hur hjärnan kan påverkas av det. Mindfulness har mer eller mindre vissa meditationsliknande drag och det har genomförts studier där forskare tittat på personer som utövat detta länge jämfört med nybörjare.


Resultaten verkar visa att hjärnans funktion kan förbättras genom mindfulness på så vis att den kan få lättare att skapa nya kopplingar. Enkelt sagt tränar du hjärnan på att vara på ett sätt som du vill att den ska vara på och då blir den även bättre på detta (lite likt fysisk träning). Ökad koncentrationsförmåga, större medvetenhet och acceptans av interna upplevelser är några av resultaten som forskningen verkar visa på. I detta ingår även att det inte kräver enorma mängder träning för att de ska visa resultat utan att det kan gå relativt snabbt att förbättras. Ett mycket spännande och intressant område att följa vidare och kanske till och med börja arbeta med själva…


Varför vi har valt att lyfta just mindfulness här, det är för att det skiljer sig en del från många av de tidigare områden vi arbetat med. Ofta kan det där handla om att försöka få ens tankar och känslor att vara på ett sätt som individen vet gynnar prestationen medan det här handlar om att acceptera känslor/tankar och ändå prestera. Skillnaden i hur du arbetar med dessa kan ses som hyfsat stor och det är något vi anser är intressant då det ger större möjligheter att hitta just det sätt som passar dig som individ! Vår erfarenhet är att detta kan fungera för idrottare och speciellt för dem som verkligen ger det tiden och övningen som krävs för det riktigt stora resultaten.

Som alltid, hoppas ni finner läsningen underhållande och lärorik, vi finner skrivandet båda delar :)


Frågor, funderingar, feedback, förslag, intresseanmälningar etc. är det bara att skicka in, vi tar emot nästan allting med öppna armar!


Må väl // Anders och Tom


Källa:

Gardner, F. L., & Moore, Z. E. (2012). Mindfulness and acceptance models in sport
     psychology: A decade of basic and applied scientific advancements. Canadian Psychology,
     53, 4, 309-318.

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards