Direktlänk till inlägg 3 juli 2014

Ledarskap: Praktiska tips om hur den självuppfyllande profetian kan motverkas och därigenom skapa SAMMA MÖJLIGHETER för alla!

Av Tom Borgebäck - 3 juli 2014 20:08

Detta inlägg inriktar sig främst till ledare inom barn och junioridrott, då det är i den åldern allt är så oförutsägbart, men paralleller går även att dra till andra kontexter och situationer. Nu när vi har blivit medvetna kring den självuppfyllande profetian och dess effekter kan det vara på tiden att ta reda på vad tränare/ledare kan göra för att motverka denna profetia. Med andra ord att: GE ALLA SAMMA CHANS!


Tipsen är inte någon raketforskning och är framtagna av Horn, Lox & Labrador (2009), de är enkla och applicerbara men glöms ofta eller prioriteras bort i all hast i att hitta en framtida landslagsspelare.


Rekommendationer för tränare/ledare för att motverka självuppfyllande profetia.

- Var öppen på att alla dina idrottare/adepter kan förändras under säsongen/året, alltså både de bra och de mindre bra. Genom att du är öppen för att denna förändring kan ske hos alla dina idrottare/adepter kan de bli enklare att se förändringen också.

- För anteckningar under träningar. Anteckningarna bör innehålla vilka som har fått feedback under träningen och vilken form av feedback (instruerande-, positiv- eller negativ feedback) som givits och även hur ofta. Det behövs inte följas slaviskt varje gång du ger feedback men denna metod ger dig svart på vitt vilka du tenderar att ge feedback, hur ofta och på vilket sätt. På det viset kan du också se vilka som tenderar att inte få feedback och då kan du ändra och reflektera över ditt bemötande som ledare. Det går också lika bra att låta en kompis eller annan tränare göra detta för att få informationen mer objektiv.

- Ha samma tålamod med de som besitter sämre färdigheter, kom ihåg att vi utvecklas olika och det finns inget som tyder på att de som är bra när man är mindre är de som blir bäst i senare ålder, det är så många processer at ta hänsyn till. Satsa på alla dina idrottare istället! Om några idrottare/adepter inte behärskar de övningar som görs, låt dem stanna efteråt och öva om de vill, anpassa övningarna så att även de kan klara övningarna och finna utveckling och motivation.

- Bemöt alla misslyckanden oavsett vilka färdigheter idrottaren/adepten besitter med hamburgemodellen (lyft fram något positivt följt av korrigerande feedback och avsluta med en framtidstro på idrottaren/adepten).

- Skapa ett lag klimat där betydelsen av alla idrottares/adepters färdigheter/personligheter spelar in. Meddela att alla kan utvecklas och är viktiga oavsett färdighetsnivå. I individuella idrotter går det oftast att skapa ett team också för att bibehålla motivationen och få dem att hjälpa varandra även om deras resultat enbart påverkar deras egna så finns det oftast en grupp som de tränar med som går att skapa något bra och positivt med. 


Avslutningsvis vill jag dra en parallell till VM i Brasilien som är i full gång med slutspelet. Jag vill rikta ögonen mot nationen Belgien som nu är i kvartsfinal och ställs mot giganten Argentina med Messi i täten.För några år sedan var ett land som ingen tänkte på när de hörde ordet fotbollsstjärnor. I årets VM har Belgien en stjärnspäckad start 11:a med spelare från hela världens högsta ligor och de spelare som sitter på bänken hade många tagit en startplats i många andra landslag. Hur blev det såhär?


Simon Bank har undersökt deras talangutveckling och vad han kom fram till i sin artikel är det som ligger i linje med forskning och det som har tagits upp i detta inlägg (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/bank/article18984380.ab). För att sammanfatta vad jag menar citerar jag vad Belgiens förbundskapten har sagt om talangutveckling

 

”Väldigt få duktiga tioåringar blir duktiga tjugoåringar, alltså handlar det om att få så många som möjligt att träna så mycket som möjligt så länge som möjligt under så bra former som möjligt.”


Värd att nämna är även Simon Banks egen slutsats efter sin research:

”Ett bra fotbollsklimat är ett klimat som tar hand om de talanger som finns, spelare som vill lägga ner tiden som krävs, som får chanserna de förtjänar och stödet de behöver – oavsett vilka gator de börjat på. Det är vad Belgien lärt sig. Det är vad Belgien kan lära oss.”


Alltså finns det ingen genväg, inget hemligt recept och ingen som försöker förutse vilka vi sak satsa på. Satsa på alla, de som vill, de som har motivationen, jobba för att alla spelare ska stanna oavsett hur bra de är. Skapa en större potentiell pool istället för att begränsa den till enbart de som är bra i tidig ålder. Trots allt visar forskning att majoriteten av barnen deltar i idrott för att ha roligt, träffa nya människor, bli bättre på något de gillar och att vara med kompisar (Ewing & Seefeldt, 1989).


Hoppas detta har varit ett intressant inlägg, att det fött många tankar hos er! Har ni frågor, funderingar eller förslag på andra ämnen ni vill veta mer om maila gärna! Nästa två inlägg som är de sista om talangutveckling kommer författarna berätta mer om anledningar till varför barn stannar kontra hoppar av sin idrott/aktivitet. Genom att veta varför, kan vi påverka! Ha en fortsatt bra dag!


Med vänlig hälsning Tom och Anders


Källor:

Ewing, M. E., & Seefeldt, V. (1989). Participation and attrition patterns in American agency-sponsored and interscholastic sports: An executive summary. Final report. North Palm Beach, FL: Sporting Goods Manufacturers Association.


Horn, T. S. Lox, C. L. & Labrador, F. (2009). The self-fulfilling prophecy theory: When coaches’ expectations become reality,(s. 81-104.) I Williams. J. (Red.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance. I Higher education.


http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/bank/article18984380.ab 

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards