Direktlänk till inlägg 19 mars 2014

Missförstånd kring självförtroende

Av Tom Borgebäck - 19 mars 2014 10:12

Ett av de största resultaten som hittats inom idrotten är den positiva relationen mellan självförtroende och framgång. Självförtroende är ett direkt resultat av års träning och lyckade prestationer samt ett effektivt tänkande. Sambandet som har setts är att idrottare med högt självförtroende relaterar sig själv och det dem gör med andra faktorer än de som inte har lika högt självförtroende. Exempelvis relaterar de idrottare med högt självförtroende sina lyckande med inre faktorer och därmed tar åt sig äran och inser att det inte var tur. Idrottare med högt självförtroende har lärt sig att det mentala inte alltid är ens allierade. Idrottaren måste vinna den inre kampen och styra sina tankar.

I detta inlägg kommer vi beröra de missförstånd som finns angående självförtroende.

 

Missförstånd 1 ”Antingen har du det eller har du det inte”

Vissa människor tror att självförtroende är något som personer får genom nedärvda gener eller att det är ett karaktärsdrag som inte kan ändras av träning eller erfarenhet. Sanningen däremot är långt därifrån. Självförtroende är ett resultat av kontinuerligt konstruktivt tänkande där två strategier används: idrottaren ser vad som är bra i en prestation och tar till sig det (relaterar det till inre faktorer såsom skicklighet) och idrottaren släpper det som inte går att kontrollera och lär sig av det som gick snett. Självförtroende skaffas på exakt samma sätt som färdigheter, det vill säga genom träning och repetition av de vanor du vill ha. Alla kan lära sig att skapa ett självförtroende.

 

Missförstånd 2 ”Framgång bygger alltid självförtroende”

Att framgång ger självförtroende är oftast sant men det är inte hela sanningen. Individen i sig måste inse framgången och själv se det som en framgång. Det finna många exempel där framgång inte har lett till ökat självförtroende exempel Michael Strahan (amerikansk fotboll) som spelade en av sina bästa säsonger 1998. Strahan var ändå självkritisk i sina tankar i form av ”jag tyckte jag spelade dåligt och vi förlorade, det var som om jag inte hade något hopp”. Hur kan då en spelare som gjorde så stora framgångar fortfarande tvivla på sig själv? Svaret ligger i som nämnt ovan att han såg inte sina prestationer som en framgång (vilket många andra gjorde). Det som Strahan såg var alla sina misstag och misslyckanden istället för att se de situationer där han lyckades och glädjas av dem. Kort sagt måste individen själv se att det är en framgång, enbart för många tycker det är en framgång behöver inte individen i fråga se framgången och då byggs inte mycket självförtroende.

 

Missförstånd 3 ”Bara positiv feedback kan bygga självförtroende”

Positiv feedback från lagkamrater, föräldrar och tränare hjälper givetvis till att bygga ett självförtroende. Dock kan vissa individer känna att kritik, sarkasm och negativa kommentarer kan vara stimulerande utmaningar och använder dem för att bygga självförtroende. Istället för att bli mentalt förstörd av kritik finns det individer som ser konstruktivt på kommentarerna och använda strategier för att tackla dessa kommentarer och faktiskt bygga självförtroende av det. Så med rätt attityd och tanke färdigheter kan självförtroende byggas även under dåliga omständigheter. Här kan det alltså finnas stora individuella skillnader mellan olika idrottare.

 

Missförstånd 4 ”Självförtroende = utåtriktad arrogans”

Det finns precis lika många idrottare med självförtroende som inte känner för att vara arroganta eller utåt visa hur bra de är som det finns idrottare som vill visa sitt självförtroende utåt. Muhammed Ali (boxning), Charles Barkley (basket) och Deion Sanders (amerikansk fotboll) är namn på idrottare som väldigt gärna ville uttrycka sitt självförtroende offentligt medan Emmitt Smith (amerikansk fotboll), Joe Montana (amerikansk fotboll) och Jackie Joyner-Kersee (friidrott) är idrottare som håller självförtroendet för sig själva men som absolut har det. Det är viktigt för en idrottare att vara medveten om att de givetvis kan ha högt självförtroende utan att vara arrogant, det beror helt på vilken person idrottaren är och vilka behov den har.

 

Missförstånd 5 ”Misstag förstör alltid självförtroende”

Det svåraste inom idrott är att förstå att idrott utövas av människor som inte är perfekta och gör misstag. Många idrottare påverkas negativt av misstag eftersom de ger misstagen mycket fokus trots att misstag är oundvikligt i sport och då förstörs deras självförtroende. Framgångsrika idrottare däremot ser på sina prestationer på ett annat sätt, det finns ett annat tankemönster. De fokuserar på de små förbättringarna som också hela tiden sker och de positiva erfarenheter som de får. Sådant här positivt själv styrande fokus är grunden i de interventioner som har påverkat prestationer på ett positivt vis. Kort sagt kan idrottare lära sig att bygga självförtroende även när de gör misstag och det är de som de allra bästa har lärt sig. Avslutningsvis presenterar författarna ett citat som belyser framförallt det femte missförståndet, citerat av den bästa (Michael Jordan):

 

”Jag har missat mer än 9000 skott i min karriär. Jag har förlorat ca 300 matcher. 26 gånger har jag fått förtroendet att ta det matchvinnande skottet och misslyckats. Jag har misslyckats om och om och om igen i mitt liv – och det är därför jag har lyckats”

 

I nästa inlägg kommer vi beröra vilka faktorer som skapar självförtroende. Till dess ha det bra och har ni funderingar av alla dess slag så maila!

Med vänlig hälsning Tom och Anders

 

Källa:

J. M. Williams (2010) Applied sport psychology: Personal grotwh to peak performance (6th ed, pp.307-308 Mountain view, CA: Mayfield

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards