Direktlänk till inlägg 5 april 2014

Att bygga självförtroende ur ett praktiskt perspektiv Del 1

Av Tom Borgebäck - 5 april 2014 16:36

Fokusera på lyckanden.

Konceptet är enkelt när du lyckas, lyckade prestationer leder till fler lyckande prestationer. Att ta upp ett underläge i en match, slå en bättre motståndare eller motionera kontinuerligt under 30 min kan skapa självförtroende. Det är enkelt att bygga när det går bra men hur är det när det inte går så bra? Bra idrottare förbereder sig bra tekniskt, fysiskt och taktiskt för att känna sig riktigt förberedda och tror på sin förmåga och därigenom bygger självförtroende. En annan viktig del belyses av citatet ”inget lockar fram självförtroendet så bra som att erfara på träning det du vill lyckas med under tävling/match”. Att sätta kortsiktiga mål och se hur du utvecklas på vägen fram till det långsiktiga kan vara en bra strategi för att uppleva lyckande moment på vägen. T.ex om du rehabiliterar från en skada kan det vara gynnsamt att lägga fokus på de små framsteg som du gör och hur det kommer bidra till att bli fullt återställt. På samma sätt om du vill ha bättre skott kan du fokusera på tekniken och när du skjuter kanske du inte alltid gör mål men om tekniken är rätt är det en sak att skaffa självförtroende från för att fortsätta prestera bra. Ur en tränares perspektiv kan det vara av vikt att göra träningar så matchlika som möjligt om det är något under match som laget/spelaren har problem med. T.ex att sätta straffkast i basket så kan tränaren simulera pressen genom att springa först för att bli trött (vilket du förmodligen är under match) och därefter sätta 3 i rad innan du får sluta (Weinberg & Gould, 2006).

 

Agera självsäkert. ”Fake it until you make it”

Tankar, känslor och beteende är länkade åt båda hållen. Ju mer självsäker en idrottare agerar desto större är chansen att hen blir självsäker. Om du säckar ihop med axlarna och tittar ned i marken visar du även motståndarna att du inte är på topp. Men om du efter ett felpass eller ett dåligt skott i fotboll springer hem med bröstet i vädret och en bra kroppshållning kommer det smitta av sig på dina tankar, motståndarna får också svårare att se om du har bra eller dåligt självförtroende. Ett klassiskt test på hur ditt kroppsspråk är bundet med dina känslor är att sätta en penna vertikalt i munnen så du tvingas att le, inom en kort tid ökar chansen att du kommer känna positiva emotioner. Att agera självsäkert kan lyfta dig i svåra tider och även smitta av sig på andra vilket kan vara viktigt i en lagsport eller om du är tränare/ledare (Weinberg & Gould, 2006).

 

Tänk självsäkert.

Självförtroende grundas i att du tänker att du kan lyckas uppnå dina mål, att du är en tuff motståndare och kan lyckas. Din inre dialog bör innehålla instruktioner eller motiverande kommunikation istället för dömande. Exempel på en mindre bra inre dialog är ”Jag är så dum, jag kan inte förstå hur jag kan spela såhär dåligt!”. Ett mer gynnsamt tankesätt kan vara: ”jag kommer fortsätta bli bättre om jag kämpar, stanna lugn och fokuserad jag kan vinna!”.

Läs mer om din inre dialog här: http://prestationspsykologi.bloggplatsen.se/2013/11/26/10369724-skapa-medvetenhet-kring-din-inre-kommunikation-och-hur-den-paverkar-dig/


Källa:

Weinberg. R-S., & Gould, D. (2006). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinects publishers (s.336-341).



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tom Borgebäck - 22 oktober 2016 13:54

När jag fick mitt jobb som teamledare var en av de första sakerna jag tänkte på ”Jag ska ha ett motiverat team, jag vill inte att medlemmarna i teamet ska bli uttråkade efter någon månad utan de ska fortsätta vara motiverade, inspirerade och gl...

Av Tom Borgebäck - 24 september 2016 07:55

Nu när allt på jobbet var uppackat och klart. Vad stod runt hörnet för mig som ledare då? Jo jag hade studerat 3 år psykologi på högskola och hade väldit högt självförtroende och var sugen på att testa det jag lärt mig och hade massa ideer kring hur ...

Av Tom Borgebäck - 24 augusti 2016 12:48

Hej Alliopa! Här kommer ett blogginlägg som skiljer sig endel från de andra inlägg som Anders och jag publicerat tidigare. Vi tänkte se vad ni läsare tycker om dem så ge gärna feedback! I ett par inlägg nu kommer ni få följa min resa när jag hade mit...

Av Tom Borgebäck - 27 juli 2016 10:35

Användande av psykologiska termer   Sommaren flyter på och har med sig en trevlig blandning av arbete och semester. Under den mer arbetsinriktade delen av sommaren ingår att studera nya och intressanta artiklar som dyker upp. En av dessa ligger t...

Av Tom Borgebäck - 20 juli 2016 09:19

  Lyckans ekvation!   Sommaren går och med den får vi förhoppningsvis uppleva lycka i alla de former som lycka kan komma i. Spontant hamnar lata dagar i solen, jordgubbar, fotboll och löpning högt på den lista vi skapade över sommarlycka. För e...

Presentation


Vi som driver bloggen heter Anders och Tom, båda har en kandidatexamen inom psykologi inr. idrott. Bloggen baseras på aktuell forsknig inom psykologi inriktning till näringslivet och idrottslivet. Tom bor i Kalmar län medan Anders befinner sig i Norrköpin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards